Menu

Pyszne jedzenie

Jesteśmy przekonani, że dobra żywność to zdrowe, nie przetworzone w gotowy posiłek, jedzenie. Nie mając możliwości samodzielnie wykonywać posiłków dla naszych krasnali, współpracujemy z firmą cateringową KANZEON WROCŁAWSKI CATERING, która przygotowuje posiłki i dostarcza nam je każdego dnia w gotowych porcjach.

Zachęcamy rodziców, którzy chcieliby przynosić dziecku własny posiłek, uwzględniając jego smaki i potrzeby, do skorzystania z tej możliwości i przynoszenia go w odpowiednim opakowaniu przyprowadzając małego krasnalka na zajęcia do klubu dziecięcego.

Pamiętaj, wszystkie nowo podane posiłki trzeba podawać ostrożnie w odstępie kilku dni! Jeżeli maluszek zjadł coś, co wywołało jego alergię – zgłoś to nam to. Potrzebujemy tej informacji aby odpowiednio i z większą troską zadbać o Twoje dziecko.

Krasnale Wrocławskie - talerzyk

Na talerzu krasnoludków...

Jadłospis na miesiąc:

MARZEC 2018;

Zdrowe jedzenie to podstawa!

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie warzyw i owoców codziennie w 5 porcjach zarówno dzieciom, jak i dorosłym.

Dlaczego dzieci powinny jeść:

Owoce

Ponieważ są niezbędne w prawidłowej diecie dziecka. Owoce takie jak jagody, truskawki, poziomki, maliny, porzeczki, borówka amerykańska, jeżyny, czarna jagoda to bomba witamin. Najważniejsze z nich to witaminy A, C i E zwane antyoksydacyjnymi czyli takimi, które chronią komórki organizmu przed uszkodzeniem. A to oznacza lepszą odporność wobec wielu chorób, w tym miażdżycy i  nowotworów.

Owoce zawierają również kwas foliowy, potas, magnez i cynk, pomagające uporać się ze skurczami mięśni, stresem, kłopotami z zasypianiem, skłonnością do tycia. Działają również przeciwzapalnie, antybakteryjnie, przeciwalergicznie a także wzmacniają odporność organizmu, uszczelniając naczynia krwionośne. Ich działanie przeciwwirusowe znane jest od dawien dawna – kto nie zna „herbatki z malin na przeziębienie”?

I oczywiście błonnik pokarmowy, który wspiera organizm w oczyszczaniu ze związków toksycznych m.in. naczyń krwionośnych. Regularnie spożywana borówka poprawia wzrok i chroni system immunologiczny a źródłem beta- karotenu jest soczysty arbuz, który ugasi największe pragnienie. Arbuz zawiera również potas, magnez, żelazo, fosfor,  kwas foliowy i witaminy z grupy B. Ale to i tak nie wszystkie „skarby” jakie kryją w sobie owoce.

Warzywa

Im szybciej nauczymy naszych milusińskich jeść warzywa, tym dla nich lepiej. Tak bogate źródło witamin, minerałów, węglowodanów oraz błonnika nie znajdziemy w żadnych innych produktach. To właśnie witaminy oraz minerały chronią organizm przed infekcjami, wpływając na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Szczególną rolę we wzmacnianiu odporności przypisuje się witaminie C, w którą obfitują brokuły, brukselka, kalafior, cebula, szpinak, szparagi, ziemniaki. Ponad to w kukurydzy, brokułach i szpinaku znajdują się barwniki – luteina i zeaksantyna. Ich wysokie stężenie we krwi może chronić siatkówkę oka przed uszkadzającym wypływem promieniowania słonecznego.

W warzywach znajdziemy również witaminę A oraz E, pełniących rolę naturalnych przeciwutleniaczy, chroniących organizm przed działaniem wolnych rodników tlenowych uszkadzających komórki, a nawet wpływając na strukturę DNA, przyspieszając procesy starzenia się komórek oraz mogących odgrywać istotną rolę w powstawaniu zmian nowotworowych.

Woda

Woda w organizmie człowieka spełnia wiele różnorodnych funkcji. Jest m.in. nośnikiem wielu składników pokarmowych, bierze udział w reakcjach biochemicznych i reguluje temperaturę ciała. Ponadto ciało człowieka składa się w większej części właśnie z wody. U dorosłego człowieka stanowi ok 60% ciała, u noworodków aż 78%, u niemowląt 72% a u starszych dzieci to ok 65%. Dlatego, jeżeli zależy nam na zdrowym, prawidłowym i szybkim rozwoju milusińskich powinniśmy zapewnić dzieciom, oprócz odpowiedniej żywności, odpowiednią ilości wody:

– niemowlęta do 6 miesiąca życia – 680ml/ dzień lub odpowiednio 100-190ml/kg m.c./dzień
– niemowlęta od 6 m.ż. do 12 m.ż. – 0,8-1,2 litra/dzień
– dzieci od 1 r.ż do ukończenia 2 r.ż – 1,1-1,2 litra/dzień
– dzieci w wieku 2-3 lat – 1,3 litra/dzień
– dzieci w wieku 4-8 lat – 1,6 litra/dzień

Pamiętajmy jednak, że 20-30% dostarczanej dziecku wody pochodzi z pożywienia, głównie z owoców i warzyw oraz w postaci zup.

Najważniejsze aby podawana do picia woda posiadała testy, które świadczą o wysokiej czystości chemicznej i mikrobiologicznej, dając gwarancję stałego składu wody oraz mówiące o odpowiedniej zawartości makro- i mikroskładników.